home-page
Terug naar het overzicht

Sterke verenigingen en vrijwilligers - € 245.006

Vrijwilligersfestival 'Kaap A Stad'

Korte omschrijving

Tijdens de festivalweek ‘Kaap A stad’ krijgen burgers die positieve actie ondernemen het podium. Hun verhalen inspireren vrijwilligers en verenigingen. Doel:  ideeën delen die straatcomités, lokale verenigingen versterken.

Wat is het TOTALE budget voor jouw idee?

14650

Wie dient het idee in?

een vzw

Wat is de naam van de feitelijke vereniging of vzw?

Hop

Wie krijgt het budget?

de bewoner/organisatie krijgt het budget, want voert alles uit (in overleg met district)

In welke postcode(s) vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzen mogelijk)

2000, 2018, 2020, 2030, 2050, 2060

Geef wat meer uitleg over de plaats.

Op de locatie van Cap-a-city, de middenberm op de Jan de Voslei.

Wat ga je doen en waarom?

We organiseren zes lezingen gedurende een week. Op dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag krijgen de kandidaten tijd om hun verhaal te doen. Ze presenteren hoe zij de stad ooit hebben ‘gekaapt’.

 

Nadien volgt een gesprek tussen de aanwezigen. We maken het gezellig met koffie, thee, fruitsap en koekjes.

 

De presentatie is simpel. Geen powerpoint, geen show, maar het pure verhaal van een mens die iets heeft toegevoegd aan de stad. Het zijn positieve verhalen over burgers die actie ondernemen. Gewone burgers vertellen hoe zij iets verzet hebben, in beweging brachten. Het verhaal gaat over een steen die verlegd is, over de vleugelslag van een vlinder.

 

We begeleiden de sprekers bij het opmaken van hun presentatie. We brengen van elk verhaal een verslag, dat we digitaal en op papier verdelen.

 

Voorbeelden: een braakliggend stukje stad dat een samentuin werd, een waarderende actie voor fietsers, een ludieke actie om het fileprobleem aan te kaarten ... 

 

Met dit festival inspireren we Antwerpenaren. We waarderen goede voorbeelden van straffe acties die de stad van onderuit verbinden, versterken en verduurzamen. We richten ons in de communicatie vooraf dan ook specifiek naar vrijwilligers en verenigingen.

Welke valkuilen zie je?

Te weinig belangstelling.

Slecht weer.

Welke stappen ga je zetten, wanneer en met wie?

Stap 1: We zoeken partners in de buurt. We nodigen kandidaat-sprekers uit. We informeren hen over het concept. We vragen wat ze nodig hebben als ondersteuning. We houden verkennende gesprekken met de kandidaten. (januari-maart)


Stap 2: We zorgen voor de afspraken rondom de locatie en het materiaal. (februari-maart)


Stap 3: We stellen een programma op, een agenda van wie wat wanneer komt vertellen. (maart)


Stap 4: We communiceren over het festival. Van ‘safe the date’ tot ‘affiche met programma’. (maart-mei)


Stap 5: We organiseren het festival van dinsdag 27 mei tot en met zondag 1 juni 2025.


Stap 6: We maken en verdelen het verslag. (juni-juli)


Hoeveel budget heb je nodig voor investeringen?

4400

Geef wat meer uitleg over deze investeringen.

Stevige vouwtent: 1.000 euro

Geluidsinstallatie (op batterijen): 1.900 euro

Duurzaam cateringmateriaal (percolators, kopjes, bordjes, lepeltjes, waterkaraffen, schalen): 1.000 euro

Duurzame inkleding locatie (textiel, vlaggen, …): 500 euro

 


Hoeveel budget heb je nodig voor personeel (in dienstverband of freelance)?

n.v.t


Hoeveel budget heb je nodig voor de werking? Bijvoorbeeld voor workshops, eten en drinken, promotie en communicatie, klein materiaal, vrijwilligers- of artiestenvergoedingen,…

11450

Geef wat meer uitleg over je werkingskosten.

Voorbereiding (planning, partners): 5.000 euro; opbouw, coördinatie en opruim: 1.750 euro; communicatie en verslag: 2.200 euro; vergoeding sprekers: 1.200 euro; flyers: 400 euro; catering: 500 euro; kleine benodigdheden: 400 euro

Ondernemingsnummer | enkel nodig voor vzw’s

1008.624.212